Motocykle

Serwis poświęcony motocyklom

motory, podkarpacie, yamaha, suzuki, kawasaki, ducati, honda

BMW

W tym czasie firma wykorzystała panującą sytuację i zainteresowała się motocyklami. Było to o tyle łatwiejsze, że zakłady lotnicze BFW (Bayerische Flugzeug Werke), zanim stały się częścią BMW, produkowały wcześniej motocykle Flink i Helios, oraz silniki motocyklowe o pojemności skokowej 496 cm3, kupowane przez mniej lub bardziej znane firmy, jak: Victoria, Bison, SBD, SMW Hennigeri i inne. To właśnie konstruktorowi Martinowi Stolle BMW zawdzięcza to, co do dnia dzisiejszego wyróżnia jej motocykle : dwucylindrowy silnik typu "boxer", stosowany w Victorii KR 1. (Warto dodać, że dwucylindrowy silnik boxer wprowadziła do produkcji angielska firma Fee [później Douglas] w 1905 roku.) Po odejściu Stolle'a do Victorii ówczesny dyrektor fabryki zdecydował, że motocykle otrzymają znaną z samolotów markę BMW, a do skonstruowania nowego motocykla zaangażował młodego konstruktora silników lotniczych Maxa Friza. Zbudowany przez Friza motocykl pojawił się w 1923 roku.

Był to model R 32, prekursor rozwiązań (rama rurowa, przeciwbieżny silnik ustawiony poprzecznie do osi pojazdu i zblokowany ze skrzynią biegów, napęd tylnego koła wałkiem z przegubami) charakterystycznych później dla tej marki. W zasadzie od samego początku firma słynie z innowacji i prekursorskich rozwiązań.

W 1924 roku inż. Schleicher skonstruował motocykl,który od pierwszego modelu różnił się górnozaworowym silnikiem. Była to BMW R 37 o pojemności także 500 cm3, lecz mocy zwiększonej do 11,5 kW (16 KM). W następnym roku pojawił się jednocylindrowy typ R 39 - górnozaworowy, o pojemności 250 cm3, zaś w 1926 roku powstał turystyczny model R 42, osiągający moc 8,7 kW (12 KM) z 500 cm3. Pojazdy tej marki słyną z walorów trakcyjnych i niezawodności, co decyduje o ich sukcesach w konfrontacji z innymi pojazdami.
Na licencji Austin 7 w 1928 roku BMW buduje swój pierwszy samochodzik DIXI z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 750 cm3 i mocy 15 KM.

Do wyścigów BMW przygotowuje w specjalne maszyny z silnikami o pojemności skokowej 350 cm3, 500 cm3 i 750 cm3, z rozrządem górnozaworowym, wałkiem w głowicy i sprężarką (w modelach 500 i 750) osadzoną na czopie wału korbowego. W 1929 roku zbudowano dwucylindrową 750 - słynną zdobywczynię wielu światowych rekordów.

W dniu 9 września 1929 roku monachijczyk Ernst Henne na tym motocyklu (BMW 750 ze sprężarką) przekroczył koło Ingolstadtu prędkość 200 km/h i ustanowił rekord świata dla motocykli, osiągając 216,05 km/h. W następnych latach kilkakrotnie poprawiał swoje rekordy. 28 listopada 1937 roku "przeleciał" na motocyklu BMW 500 ze sprężarką odcinek autostrady między Monachium a Ingolstadtem z prędkością 279,5 km/h, ustanawiając kolejny rekord świata, który utrzymał się przez 14 lat, do 1951 roku (sic!).

W latach trzydziestych firma BMW kontynuuje koncepcję konstrukcyjną modelu R 32, wprowadzając jednak zmiany w podwoziu. W 1929 roku w modelu R 11 zmieniono ramę z rurowej na tłoczoną (od tego czasu produkowano motocykle z dwoma rodzajami ram), zaś w 7 lat później wprowadzono z powrotem ramy rurowe. W 1935 roku światło dzienne ujrzał model R 12 z pierwszym, seryjnie produkowanym widelcem teleskopowym w zawieszeniu przedniego koła. Motocykl ten był pierwszą konstrukcją BMW, w której doświadczalnie zastosowano napęd koła w wózku bocznym. W dwa lata później pojawia się model R 51 z silnikiem górnozaworowym, o pojemności 500 cm3 i mocy 24 KM, z hydraulicznym zawieszeniem tylnego koła. W tym czasie konstrukcje firmy BMW stają się wzorem ciężkiego motocykla niemieckiego.

W 1939 przychodzi największy sukces BMW w wyścigach motocyklowych - zwycięstwo Georga Meiera (jako pierwszy do tej pory obcokrajowiec na zagranicznej maszynie) w znanym angielskim wyścigu Tourist Trophy, na wyspie Man. W tym samym roku Meier uzyskał tytuł mistrza Europy w klasie do 500 cm3.



Lata II Wojny Światowej to portfel zamówień dla armii niemieckiej. Najsłynniejszą i najbardziej zaawansowną konstrukcją wojenną był model R 75 Sahara, z silnikiem górnozaworowym, napędem koła wózka, motoreduktorem i hydraulicznym hamulcem tylnego koła.

Po wojnie fabryka wznawia produkcję motocykli w 1948 roku lekkim jednocylindrowym modelem R 24, o pojemności 250 cm3 i mocy 12 KM. W 1950 roku oferowany jest pierwszy powojenny boxer - R 51/2. Jest to nieco zmodyfikowana wersja przedwojennego R 51.

Znowu przychodzą sukcesy sportowe. Pierwsza ekipa BMW : Wilhelm Noll i Fritz Cron w 1954 roku zdobywa tytuł Mistrza Świata w wyścigach motocykli z wózkami. Łącznie kierowcy BMW zdobyli aż 19 takich tytułów.

Rok 1955 przynosi nową serię boxerów R 50 i R 60, z wahaczem pchanym w przednim zawieszeniu. Pojawia się ich najsilniejsza odmiana - słynny R69S o mocy 42 KM z 600 cm3. Model ten przez prawie 10 lat był najszybszym seryjnym BMW i jednym z najszybszych motocykli świata w swoim czasie, osiągając niemal 180 km/h. Dzięki zamówieniom rządowym i eksporcie do USA, kupowany przez wszystkie policje świata, R 69 S pozwolił przetrwać firmie BMW silny kryzys (produkcja motocykli w 1969 roku spadła do 4700 sztuk ) i dominację Anglików w latach 60.

W 1969 roku BMW buduje nową fabrykę i przenosi produkcję motocykli do Spandau w Berlinie Zachodnim. Jednocześnie prezentuje nową, 6 serię boxerów. Na świecie zaczyna się boom motocyklowy, na rynku zaczynają dominować jednoślady japońskie. Na pięćdziesięciolecie BMW w 1973 roku firma przedstawia ukoronowanie serii 6 - model R 90 S, dorównujący osiągami pojazdom japońskim. Ponadto, maszyna ta charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi : elastycznością silnika i komfortem zawieszenia. Jako jedna z nielicznych firm europejskich, BMW nawiązuje równorzędną walkę o rynek z firmami japońskimi.

Na początku 1976 BMW AG dzielli się, wyodrębiając fabrykę motocykli powołuje do życia BMW Motorrad GmbH. W tym samym roku firma wprowadza na rynek pierwszy wielkoseryjny model z pełną osłoną aerodynamiczną - R 100 RS. Ten sportowo-turystyczny motocykl umożliwiał komfortową podróż przy wysokich prędkościach. Dwa lata później światło dzienne ujrzał prekusror współczesnych motocykli turystycznych - R 100 RT. Podobnie jak R 100 RS, bazował na nieosłoniętym R 100/7 i posiadał obszerną owiewkę. Dolna część osłony była identyczna jak w R 100 RS, natomiast górna, znacznie szersza, posiadała wysoką i szeroką szybę. Motocykl, dzięki szerokiej kierownicy i wygodnej pozycji pasażerów, zapewniał wysoki komfort jazdy. W standardowym wyposażeniu znajdowały się kufry podróżne.

W 1980 roku pojawił się pierwszy model enduro - R80G/S. Osobliwością tego modelu było zastosowanie po raz pierwszy w wielkoseryjnej produkcji jednostronnego wahacza typu Monolever w zawieszeniu tylnego koła. Jednostronny wahacz był jednocześnie obudową wału Kardana. W rok później, na specjalnie przygotowanym R 80 G/S kierowca fabryczny, Hubert Auriol, zdobywa pierwsze zwycięstwo dla BMW w rajdzie Paryż - Dakar. Później ekipa BMW będzie w tym rajdzie zwyciężać jeszcze wielokrotnie.

Na początku lat osiemdziesiątych BMW wprowadza do produkcji rewolucyjny model K 100. Rozwiązania zastosowane i wprowadzane na przestrzeni lat w tym motocyklu znajdą zastosowanie w późniejszych modelach wszystkich liczących się producentów motocykli na świecie. Motocykl posiada zupełnie nowy, leżący, czterocylindrowy silnik, chłodzony cieczą. Silnik zblokowany ze skrzynią biegów i jednostronnym wahaczem stanowi część nośną motocykla. Po raz pierwszy w seryjnym motocyklu sterowaniem silnika zarządza elektronika z wtryskiem paliwa. W modelu z 1988 roku pojawia się pierwszy na świecie, seryjny system ABS. W 1991 roku BMW zaskakuje wprowadzeniem katalizatora z sondą Lambda w modelu K 1 i K 100 RS. Należy uzupełnić, że w międzyczasie BMW sukcesywnie wprowadza jednostronny wahacz w tylnym zawieszeniu we wszystkich modelach. W 1987 roku w modelu R 100 GS zastosowano nową, udoskonaloną wersję jednostronnego wahacza - Paralever.

W siedemdziesiąt lat od prezentacji R 32 w 1993 roku trafia do sprzedaży motocykl nowej generacji z ośmiozaworowym boxerem - R 1100 RS. Tym razem zadziwia przednie zawieszenie Telelever. Jest ono połączeniem widelca teleskopowego, który ma tylko funkcję prowadzenia koła i wahacza z centralnym elementem resorująco-tłumiącym. Zawieszenie tylne stanowi wahacz Paralever. Silnik, boxer nowej generacji, wyposażony w 4 zawory na cylinder i rozrząd HC, osiąga moc 90 KM z 1085 cm3.

W latach dziewięćdziesiątych XX w. BMW sukcesywnie wprowadza kolejne odmiany ośmiozaworowych boxerów R1100 i R850. W 1997 firma posiada w swojej ofercie pierwszy motocykl typu cruiser - R 1200 C. Znaczącej modyfikacji poddane są modele serii K - 1200 RS i 1200 LT. Na jesieni 1999 roku poddano modyfikacji jednocylindrowca F650. Od tej pory wszystkie produkowane motocykle BMW zasilane są wtryskiem benzyny. Rajd Paryż - Dakar w 2000 roku przynosi spektakularne zwycięstwo zagłogi BMW : cztery pierwsze miejsca przypadły zawodnikom biało-niebieskich, a zmodyfikowany F 650 GS triumfuje, podobnie jak przed 20 laty R 80 G/S. Planuje się wprowadzenie do produkcji boksera chłodzonego cieczą z rozrządem desmodromicznym.

Modele BMW :

0..9

BMW 450 Sports Enduro
C

BMW C1
F

BMW F 650 BMW F 650 CS BMW F 650 CS Scarver
BMW F 650 GS BMW F 650 GS Dakar BMW F 650 ST
BMW F 650 ST Strada BMW F 800 GS BMW F 800 S
BMW F 800 ST BMW F650GS BMW F650GS Dakar
BMW F800 S BMW F800 ST BMW F800S
BMW F800ST
G

BMW G 450 X BMW G 650 Xchallenge BMW G 650 Xcountry
BMW G 650 Xmoto BMW G650X Challenge BMW G650X Country
BMW G650X Moto
H

BMW HP2 Enduro BMW HP2 Megamoto BMW HP2 Rennboxer
BMW HP2 Sport
K

BMW K 1 BMW K 100 BMW K 100 LT
BMW K 100 LT Limited Edition BMW K 100 RS BMW K 100 RS Motorsport
BMW K 100 RT BMW K 1100 LT BMW K 1100 LT High Line
BMW K 1100 LT Highline BMW K 1100 LT SE BMW K 1100 RS
BMW K 1200 GT BMW K 1200 LT BMW K 1200 R
BMW K 1200 R Sport BMW K 1200 RS BMW K 1200 S
BMW K 75 BMW K 75 C BMW K 75 RT
BMW K 75 S BMW K 75 S Special BMW K1200 GT
BMW K1200GT BMW K1200LT BMW K1200R
BMW K1200S
R

BMW R 100 BMW R 100 CS BMW R 100 GS
BMW R 100 GS Paris-Dakar BMW R 100 GS PD Classic BMW R 100 GS-PD
BMW R 100 R BMW R 100 R Classic BMW R 100 R Mystic
BMW R 100 R Mystik BMW R 100 R Roadster BMW R 100 RS
BMW R 100 RT BMW R 100 S BMW R 100 T
BMW R 100/7 BMW R 1100 GS BMW R 1100 R
BMW R 1100 RS BMW R 1100 RT BMW R 1100 S
BMW R 1100 S BoxerCup Replica BMW R 1150 GS BMW R 1150 GS Adventure
BMW R 1150 R BMW R 1150 R Rockster BMW R 1150 R Rockster Edition 80
BMW R 1150 RS BMW R 1150 RT BMW R 1200 Avantgarde
BMW R 1200 Avantgarde C BMW R 1200 C BMW R 1200 C Classic
BMW R 1200 C Independence BMW R 1200 C Independent BMW R 1200 C Montauk
BMW R 1200 C/R 1200 C Avantgarde BMW R 1200 CL BMW R 1200 Classic
BMW R 1200 GS BMW R 1200 GS Adventure BMW R 1200 Independent
BMW R 1200 R BMW R 1200 RT BMW R 1200 RT Police
BMW R 1200 S BMW R 1200 ST BMW R 45
BMW R 45 (reduced effect) BMW R 50/5 BMW R 60/5
BMW R 60/6 BMW R 60/7 BMW R 65
BMW R 65 (reduced effect) BMW R 65 GS BMW R 65 LS
BMW R 75/5 BMW R 75/6 BMW R 75/7
BMW R 80 BMW R 80 (reduced effect) BMW R 80 G/S
BMW R 80 G/S Paris-Dakar BMW R 80 GS BMW R 80 GS Basic
BMW R 80 R BMW R 80 R Roadster BMW R 80 RT
BMW R 80 RT (reduced effect) BMW R 80 ST BMW R 80/7
BMW R 80/7 (reduced effect) BMW R 850 BMW R 850 Avantgarde C
BMW R 850 C BMW R 850 C Avantgarde BMW R 850 C Classic
BMW R 850 C/R 850 C Avantgarde BMW R 850 GS BMW R 850 R
BMW R 850 R Classic BMW R 850 RT BMW R 90 S
BMW R 90/6 BMW R1200GS BMW R1200GS Adventure
BMW R1200R BMW R1200RT BMW R1200S
BMW R1200ST BMW R65 BMW R65 (reduced effect)
BMW R80 BMW Rockster